lördag 8 mars 2014

Åttonde mars

Jag tänker i dag lite extra på de urstarka kvinnliga förebilder
som jag har haft förmånen att växa upp med 
och dem jag har hört berättas om
Jag känner mig stolt över att dela dna med dessa livsbejakande stålviljor
Samtidigt har jag en stor känslighet som jag främst kan tacka min fina pappa för
och jag är trots allt som denna känslighet för med sig
mycket tacksam även för den

Jag blev en märklig mix som inte riktigt förstår att förvalta sitt arv
Jag blev en som sällan eller aldrig känner sig hemma

Anar i bland en latent och odräglig briljans inom mig
(Geni Galning Gud)
men lyckligtvis (?) hålls jag i schack av den på fädernet nedärvda Ödmjukheten
och främst av bekvämligheten från moderns sida
man hade kanske kunnat gå långt 
om man inte satt så himla skönt

En gång fick jag en komplimang
(tror jag)
"Du är en häftig mix
tänder eld på alla svavelsticks"

Det var fint, men inte riktigt sant
för jag lever majoriteten av mina dagar i oupplysta rum
men under andra omständigheter hade jag kanske kunnat leverera
och jag är trots min eventuella briljans inte smart nog att helt ge upp hoppet

Förmödrar och fäder
vad är det egentligen ni har skapat?










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar