onsdag 25 mars 2015

Humörsvängningar deluxe

Jag är ingen soldyrkare
det vet alla som känner mig
men i dag kändes ljuset mycket välkommet
och någonting kändes enklare
Att vara jag
kändes genast lite enklare
Mina jävla svängningar alltså,
jag orkar inte meeed mig själv
men vad är alternativet?














Till skilllnad från i går hade jag inga arroganta elever i dag
bara så där underbart härliga tacksamma sweethearts
som gör att jobbet inte ens känns som ett jobb...
Jag hade så fullt upp hela dagen
att jag inte hann känna lika mycket teorikvällsångest som jag brukar
och det hade jag ändå inte behövt
för i kväll var det en sån där kväll
då jag kände mig självklar och bekväm
och det berodde väldigt mycket på gruppen jag hade framför mig

Som åhörare hade jag till exempel eleven 
som för några dagar sedan kallade mig för top notch
att jag var så överlägset mycket bättre de lärare han kört för innan
och när jag påminde honom om att det inte är mig han ska fjäska för
jag kan ändå inte ge honom något körkort
så svarade han att han bara vill uppmuntra mig att fortsätta som lärare...

Längst bak satt en av de där tysta blyga som aldrig vågar säga något
men just i kväll var det något som fick henne att öppna sig
och prata rakt ut och vara med
och jag såg hur hon flera gånger log med hela ansiktet
och jag som så väl känner igen mig i henne
känner mig galet stolt över att hon tar plats
och gör allt jag kan för att ge henne positiv respons

Och så sitter den där tjusiga kvinnan där 
som jag skrattar så mycket med varje gång hon är på skolan
och som lyckligtvis inte är min elev
det hade inte blivit bra alls
Hon bjuder massor på sig själv under kvällen 
och jag blir lika delar taggad/generad
och bjuder tillbaka 

Det blir en sån där kväll då vi alla ger upp att försöka vara seriösa
och jag får pausa för att torka tårar och hämta luft
och kyla ner mina röda kinder
I bland är det hysteriskt roligt att vara trafiklärare
och i bland är det faktiskt hysteriskt roligt att vara jag

Och just i dag hittar jag ny musik av underbara Laura Marling på Spotify
med massa passande budskap i finaste förpackning
och jag är lycklig hela vägen hem och kör med all säkerhet alldeles för fort
medan hon sjunger för mig om warriors och false hope
ja men eller hur
och när jag kommer hem så plingar min mobil 
från mycket oväntat håll
och jag bara älskar när det händer
när livet överraskar mig just när jag verkligen behöver det
och när jag som minst anar det
Bokar in ett litet våräventyr i kalendern
och säger ja oftare än jag säger nej
och tänker definitivt fortsätta med det
det smittar tydligen av sig ;-)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar