lördag 4 oktober 2014

Cellen

Så har jag bläddrat fram till blankt blad 
för att skriva nytt kapitel
från min lilla cell på andra våningen
mina fyra kvadrat
i Kvinnokollektivet "Lilla My"
Här bor nu fem flickor i blandade åldrar
4 - 40 för att vara exakt
och en 13 år gammal kattdam
och ett badrum
som aldrig tycks vara helt obesökt ;-)

Jag är så hemma i de här kvarteren
här har jag tillbringat åtta år av mitt liv
här är jag mer hemma än någon annanstans i Göteborg
nytt är blandat med gamla minnen
mina dagar är en förvirrande blandning av 
nytt
gammalt
glädje
sorg
saknad
längtan
trötthet
tacksamhet
och ett förunderligt lugn

Efter en stressig och på flera sätt jobbig flytt låg jag mig på min säng
i mitt nya rum med fönster mot himlen
och fylldes av ett lugn
en känsla av frihet
tillfälligt befriad från dåligt samvete
som snart nog kom i kapp mig 
men för en liten stund
kände jag mig ung
ung med 40 års erfarenhet
mellan 20 och 30 flyttar
ett antal relationer bakom mig
en bok av insikter 
och det där nya
som jag håller på att vänja mig vid
som stavas självaktning

Äntligen en plattform som skulle kunna hålla
för sådana farligheter som
öppenhet
ärlighet
gränser utritade av Prinsen Själv
skrämmande och näst intill upproriskt härligt

Det kan nog bli bra 
om min rygg slutar strejka
och om jag får träffa min älskade katt ♥

till dess får det härliga inom mig 
dela plats med det som gör ont

och Rebekka Karijord får säga det 
för hon gör det bättre än vad jag kan:

"remember that your strength is also built on what you lost"










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar