måndag 29 december 2014

Slutgörande

Snart är det äntligen slut på det här året
Det har varit helvete och himmel och det mesta där emellan
och jag är trött på det
Jag gör slut med 2014
och jag tänker fortsätta göra slut
med sådant som inte fungerar

Visst, det är bara ännu en ny dag i våra liv
men det känns ändå som en brytpunkt
en chans en möjlighet en blank sida 
något som blir tydligare vid just ett nytt år
kanske för att ett år summeras 
en tar sig lite tid för eftertanke och kanske nya planer

Inför det här året skrev jag 
"Någonstans
år 2014
tror jag att jag tar mig rätten att kräva mer"
och så blev det
Saker som var fel rättades till
förändrades
och jag fick känna mig mer levande 
precis som jag önskade
med de effekter det medför
Att leva med eller utan oro att förlora någonting
är två helt skilda tillstånd

Så vad ska jag önska av 2015?
Mer styrka
Mer egen drivkraft
Mindre anpassning
Precis det som jag försökt jobba med sedan 2011 
men inte riktigt bottnat med
I stället har jag liftat och åkt med 
utan att förstå
att jag då har slutat ro själv

Det får inte fortsätta vara så att jag står still
så fort jag blir ensam
Hög tid att lära sig konsten nu
för jag tänker leva länge till
och jag tänker fortsätta kräva mer
och jag tänker att jag på min yttersta dag 
ska känna att jag verkligen har levt mitt liv

Jag har packat upp skivor som jag brände för nio år sedan
och jag lyssnar på dem i bilen 
och märker att jag tröstar mig 
och peppar mig 
med precis samma låtar i dag
och jag inser att jag på så många sätt
är på exakt samma punkt som jag var då
och det gör mig smått skräckslagen
jag vill absolut inte finna mig själv där om nio år igen

Så:
Jag gör slut med 2014
och sådant som inte fungerar
sådant som inte är för mig 
sådant som får mig att må dåligt
Jag gör slut med illusioner
Jag gör slut med förväntningar
Jag gör slut med tvåsamheten

2015 blir kanske inte enklare
men jag ger det möjlighet att bli till något helt annat
Ny strategi
Ny spelplan
Nya regler













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar