söndag 15 februari 2015

Kväll och karusell

Tar en kvällspromenad genom byn
möter inte en enda människa
vilket jag tycker är väldigt skönt
Stannar och läser på en del av alla skyltar
som berättar byns historia
mitt teflonminne låter mig inte minnas särskilt mycket av det jag läser
men jag mår illa när jag läser om de stackare
som behövde rengöra "tuben" inifrån
på sommaren
tuben som forslade vatten genom byn till textilfabriken.
Det beskrivs som ett farligt jobb... och varmt....
Någon klok människa kom på att det var bättre att utföra jobbet på natten
utan den stekande solen
men ändå.... 
Jag ska tänka på dem när jag jobbar i plåtlådan i sommar
min har åtminstone utsikt...


I kväll är det allt annat än varmt ute
vilket jag också är glad för
sommaren får gärna vänta 
....länge....

Promenerar ner till fabriken
och hittar en brygga som tar mig ut på vattnet
Jag älskar att vara vid vattnet 
när det är kallt och mörkt
och ingen annan är där
jag får ha världen för mig själv en stund

Kylan känns renande
och under nästan stjärnklar himmel
tänker jag nästan klara tankar
för första gången den här helgen












Det har varit en bra helg
och en förjävlajobbig helg samtidigt
men när jag summerar
är jag så kärleksboostad 
att det härliga vinner

De människor jag har omkring mig...
jag är så ödmjukt tacksam för att ni finns
gamla vänner, nya vänner
återfunna, återvunna
ni som tvingas åka med i mina tankekaruseller
ni som försöker väcka mig ur omöjlighetsdrömmar
och ni som låter mig sova vidare när jag behöver det
Tack
för att ni står ut 
även när ni egentligen inte gör det



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar