onsdag 1 april 2015

Åskådare och deltagare

När jag var liten fanns det en karusell vid badplatsen
en livsfarlig snurrgrej som man sparkade i gång och försökte hålla sig fast vid
gärna hängande ut med ryggen mot marken
som på bilden
fast jag lutade mig längre ut
så att bakhuvudet nästan rörde vid marken











Jag kommer ihåg att vi var två som sprang igång den där karusellen en gång
och sedan hängde jag mig ut och tittade upp i himlen
och tjusades av farten och känslan
tills jag tappade taget

Jag borde ha lärt mig 
men det gör jag aldrig















Det är något med det där att vara deltagare
eller åskådare
För att alla lyckade människor ska få känna sig lyckade
så måste det stå ett gäng och titta på och beundra och gärna applådera
vad är en föreställning utan publik?

Jag tror jag kom till jorden för att titta på
men jag envisas ändå med att försöka vara med
och det slutar alltid på samma sätt

Ser jag en gunga s
å måste jag gunga
och givetvis måste jag hoppa på de farligaste karusellerna
de som känns som mest
både när man åker med
och när man ramlar av





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar