fredag 24 april 2015

Rattpsykologen bjuder på vatten

I söndags körde jag mig själv till Trollhättans station
den yngre granfrun satt bredvid mig
och som alltid när jag åker bil med någon jag tycker om
så vill jag inte komma fram
jag vill fortsätta åka

Vi nostalgilyssnade på Erasure
musikaliskt hamnar vi alltid där
i 80-talet
och sen är det svårt att ta sig därifån
jag har stannat kvar där hela veckan




Oh I want life
life wants me
to breath in it's love

Take me I'm yours
now I'm comin' up for air
I'm gonna live my time
for the rest of my life
then I'll be comin' back for more


Jag har inte alltid känt att livet vill ha mig
eller vice versa
men nu är jag så tacksam över att jag får vara med
och jag har många kapitel kvar att skriva
på alla tänkbara sätt

Precis som min sjukgymnast har blivit så mycket mer för mig
så inser jag att jag också blir det för vissa av mina elever
det är svårt att inte ge av sig själv
när jag ser att någon mår som jag har gjort
när jag ser att någon trampar i exakt likadana rävsaxar
när jag känner igen allting så väl

Jag vill säga så mycket
och jag förstår att mitt sätt att svara och bemöta
avslöjar mina egna erfarenheter
och jag bryr mig inte
tvärtom
för jag är ett levande bevis på att det går att övervinna det mesta
och kan det inge hopp
vilket jag vet att det gör
så har allt haft en mening

När jag i går hade tvingat en elev som kämpar hårt mot sin stress
att köra de för henne absolut jobbigaste vägarna
så sa hon plötsligt lite drömskt:
"Kommer du i håg den gången vi körde vid en sjö,
det var så lugnt och harmoniskt... kan vi inte köra där igen?"
Jag bad henne fortsätta följa skyltar som hon inte alls ville följa
och hon sa till mig att jag är jävligt snål med sjöar
men det hon inte visste
var att jag bestämt mig för att skippa min rast
och låta henne köra förbi inte mindre än två sjöar innan lektionen var slut

Hennes leende när hon såg vattnet glittra 
gjorde min dag 
och jag vet att jag har gjort något bra
varje gång hon går från lektionen
med sänkta axlar
och huvudet högt
lyckliga ögon
hållningen hos någon som är stolt över sig själv...

Jag borde kanske hålla mig till att försöka lära folk köra bil
punkt
men det är svårt att inte bli engagerad 
apropå att allt är möjligt 
att allt går att övervinna
jag var livrädd för människor för några år sedan
ville inte visa mig ute
ville inte vara med alls
nu har jag ett helt extremt socialt jobb
och jag älskar det
och jag gör det på mitt sätt
något annat kan jag inte

Hepp
Stepp stepp

I dag 
är det förresten åtta månader till julafton
eller en dag
beroende på hur man räknar :-)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar