måndag 12 juli 2010

Helghetta

Nya värmerekord. Jag har nog redan antytt att jag inte tycker om det, att det gör mig extra trögtänkt... Men nu har jag äntligen kommit på det enda sättet att överleva dagar som den vi hade i går - i vattnet!

I lördags kom D från Göteborg med en av sina assistentkollegor och förstås brukaren för att fira några semesterdagar i vackra Vadstena. Jag ordnade lunch som serverades på vår innergård, och där ute var det inte bara smöret som höll på att smälta bort.... *puh*















Imma på linsen, tror jag!

Det var först på söndagen som min tröga hjärna äntligen värpte fram den briljanta tanken - gå å bada - och det var (om jag får säga det själv) förbaskat smart!! D och gänget ringde från det mysiga cafét nere vid vattnet, och jag gick dit, klämde ner en glass och sen - plums i plurret. Ljuvligt! Kan inte fatta att jag faktiskt bor så, att jag kan se hem från badet :-) Overkligt....

D badade också och fick plötsligt syn på något som simmade en bit ut i vattnet och vi trodde först att det var en krokodil. Jag är verkligen jätterädd för krokodiler (och ungefär tusen andra djur) och det finns faktiskt folk som släpper ut sina mindre mysiga husdjur i naturen eller spolar ner dem levande i toaletten och därför  KAN det finnas krokodiler precis överallt! Men nu var det ingen krokodil. Det var en mård, eller en iller eller nåt sånt, ni vet, avlångt gulligt djur med mjuk päls :-) Maudan, fick den heta, och jag simmade mot den, där den plaskade omkring och dök och var allmänt söt, och jag fick komma riktigt nära innan den simmade mot land, troligtvis för att den just precis hade fångat en liten firre :-)

När D & co gick för att inta lunch på en restaurant blev jag sittande på bryggan med en kvinna som jag hade pratat lite med medan jag badade. Det visade sig att vi bott på samma ställen i Göteborg och att hon flyttade hit fyra veckor innan vi flyttade hit, till samma gata. Vi satt där och pratade när två mycket bekanta gestalter närmade sig och min värmemisshandlade hjärna gjorde sitt bästa för att få i hop bilden. Där kom de söta fruarna Gran gående, som två strålande solar, och jag såg tydligen väldigt cool ut, men det beror som sagt på att jag inte KAN reagera eller agera normalt när temperaturen har gått över 30 grader. Jag blev så klart överlycklig och otroligt förvånad! Det visade sig att de tillbringat helgen i Gränna och sen passade på att göra en blixtvisit här :-) De blev också förvånade över att finna mig:

1: Utomhus
2: I badkläder
3. I samspråk med vilt främmande människa

De slog sig ner och fick stifta bekantskap med mina nya kompisar (Maudan kom förbi igen) och sen lyckades de modiga (V och jag) få ner badkrukorna (Främlingen och A) i vattnet.

En härlig dag, på alla sätt och vis....
Även om den också innebar slutet på fotbolls-VM....
Natten mellan brons och guldmatch drömde jag att stod på en bro i Göteborg och blåste i en vuvuzela. Det kan man om man vill tolka som ett tecken på att det nog är bra att VM är över.

Men jag kommer att sakna alla härliga fotbollsmatcher och det egentligen fullkomligt meningslösa snacket runt omkring! Vidrige Jidhe som överdriver sin mimik till max i försök att se smart och intresserad ut på samma gång (helt misslyckat varje gång) och tröga fotbollsspelare som ska stå där och veta bäst (öh....jag menar...... öööh..... alltså..... liksom......öööh...) och så den slemmiga bläckfisken Paul som tippat rätt inför Tysklands samtliga matcher, samt finalmatchen.












Men ärligt talat - vem behöver bläckfisk?
Se bara hur jag tippar och gör sen precis tvärtom - då vinner du. Garanterat.
Kanske jag får vara VM maskot om fyra år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar