torsdag 4 juli 2013

Semester (kan man äta det?)

Det fäjsbuckas om semester
ser jag 

Det är fem år sedan jag hade ett jobb
och det där som alla pratar om
Semester
Som långtidssjukskriven är man heltidssysselsatt
med myndigheter, arbetsträning, läkarbesök, terapi
självläkning
och om man som jag 
blir någorlunda hel igen 
är det bara att kämpa vidare
med utbildning, praktik och äntligen 
tillbaka till heltidsarbete igen...

Den här sommaren ska jag bara jobba
för att förhoppningsvis ha råd att vara ledig till hösten

Squirrel gick på semester i förrgår,
Tintin är överlycklig så klart
och så bortskämd med sällskap 
att hon inte ens kommer och möter mig när jag kommer hem från jobbet!

En av mina elever jobbar som lärare
i en sådan skola där man får sommarlov
Jag jobbar också som lärare
men i en betydligt farligare miljö
med betydligt sämre lön
och noll sommalov...
Det är roligt när det går bra för andra ;-)

Nej, jag är inte bitter
jag är bara, som alla redan vet,
väldigt mycket himla trött

Men men men
Lagom till kantarellerna är redo att plockas 
i skogarna kring det röda vattnet
då är det jag
som packar korgen
lämnar stadstrafiken
och för en kort stund struntar i allt som gäller
bromssträckor, utfartsregler och kopplingsmissbruk
och unnar mig 
en liten
och fan så välförtjänt
semester

För övrigt så spökar det utanför Storan
mitt på ljusan dag
det kan vara bra att känna till ;-)















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar