onsdag 9 juni 2010

Ångest

Möte i morgon. Handläggare från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och så jag. Usch......
Det står att vi ska diskutera hur min sjukdom hindrar mig, och framför allt vad min sjukdom inte hindrar mig från. Det är inga enkla frågor att svara på.
Vissa stunder känner jag mig helt okej och beredd att jobba, och andra stunder... känner jag mig fullkomligt värdelös. Kan inget, orkar inget, vågar inget, vill inget. Är livrädd för att ge mig in i karusellen, rädd för att jag inte ska klara av att sätta de gränser som krävs för att jag inte ska ramla ur igen...

Nej. Nej. Nej. Tre enkla bokstäver som är så förbannat svåra att uttala tillsammans. Varför? För väluppfostrad? För rädd för att stöta mig med någon, göra någon besviken, verka lat, verka svag, verka vara en sån som inte ställer upp... Tror det kallas för duktig-flicka-syndromet. Se, så duktig jag är, beröm mig bekräfta mig säg att jag duger och räcker till och älska mig gärna!! Vad skulle hända annars? Det är väl det jag måste ta reda på.
Fucking KBT.
"Utsätt dig för det du är mest rädd för".
Men jag är inte så lätt att programmera om. Det gjordes ett försök på mig med just KBT och det gick åt helskotta. Jag tror inte på det. Jag tror inte på att göra samma jobbiga sak om och om igen till man är alldeles för avtrubbad och likgiltig för att se någon fara i det hela. Jag är inte så jävla dum! Jag tror inte på mina egna lögner. "Säg nåt snällt till dig själv varje dag", säg det tio gånger, säg det hundra gånger, snart tror du på det. Sure. Som mamma säger: KMA.

Jag går inte på det. Systemåterställning misslyckad. Jag kommer i håg, jag glömmer inte, jag är och förblir den jag är. Ge mig en rustning. Ge mig ett skottsäkert hjärta. Operera bort min överkänslighet. Eller hjälp mig hitta ett jobb där ingen jävel stör mig, sliter i mig, ställer idiotiska frågor till mig eller förväntar sig att jag ska le när jag inte är glad.

Ge mig åtminstone något mer än piller.............

2 kommentarer:

  1. Tyvärr kan jag varken ge dig ett skottsäkert hjärta eller en rustning, men jag kan skicka en sketastor kram rätt igenom cyberspace :)
    kramar i massor

    SvaraRadera
  2. Ååh.... DEN suger jag i mig direkt och tar med mig till mötet! Tack vännen :-) Och stor kram tillbaka!

    SvaraRadera