tisdag 5 juli 2011

Förlovningsdag

Det var så sant,
det skulle det ha firats förlovningsdag
i ett annat liv
Jag har fortfarande inte förstått att jag faktiskt har varit ringmärkt
men jag vet att jag hade en tanke med det hela...

Skulle ringen kanske vara ett O
plockat från ordet Oro
och kvar skulle finnas
ro
?

O
är förvillande likt siffran 0
Och noll
är skillnaden
om man pratar om ädla metaller i kontakt med hud
kontra inga metaller
bara hud
noll

Jag vet att jag hade en tanke
det handlade om symboler, så klart, det handlar alltid om symboler...
att den där ringen inte skulle ha någon början, inte ha något slut
det ironiska är att just min ring
hade en tydlig linje,
där den en gång hade haft en början
och ett slut...
Jag hade tänkt be den sympatiske guldsmeden göra något åt den där skarven
men vad spelar det för roll om man sminkar över något, egentligen?

Jag har ett ganska synligt ärr på min högra kind,
det har funnits där sedan jag var tolv,
och det har föreslagits från olika håll att jag med smink, kirurgi eller laser ska göra något åt det.
Åt vad?
Det förändrar ingenting
det raderar ingenting
absolut ingenting

Se saker för vad de är
se mig som jag är
jag försöker ständigt förbättra mitt beteende
tygla mina instinkter
hantera mina svagheter
men jag kommer aldrig att bli någon annan.

"Invisible scars take forever to heal"
(Rebekka Karijord - The noble art of letting go)

3 kommentarer: