söndag 1 augusti 2010

Helgen i ord o bild















Helgen har gått i medeltidens, konstens och Byggare Bobs tecken.


















Medeltidsdagarna är nu till ända, och för mig blev det ett alldeles gratis nöje :-) Jag har gått fram och tillbaka på den lilla mysiga marknaden och sett flera saker som jag hade kunnat tänka mig att köpa, men som jag valt att bara titta på. D utökade sin fina samling från Lerladans keramik, med de två muggarna till höger på bilden. Den stora muggen med korset var en present till mig :-)















Passade på att provsmaka när D köpte en vildsvinsklämma på "Glada Galten", men jag spottade ut blixtsnabbt. Inte min kopp te, om man säger så. Som kokt tjockt bacon eller nåt... usch!

















I lördags var det vernissage för vår mycket trevliga och begåvade granne i Ladugård 206. Vi åkte och tittade, och fylldes av energi, glädje och inspiration att komma i gång med vårt eget skapande. Mycket trevligt! Vi kände igen oss i Vadstenamotiven, inte minst de som är målade från huset vi bor i allihop. De förmedlade verkligen glädjen man känner över att få vara här...
Lekfullhet, kärlek och lycka i bilder som stannar kvar på näthinnan. Så befriande att se något som inte är så förbannat tungt, djupt och svårt, utan tvärtom - upplyftande.



















"En påtår tack" av Anlouice Silverwitt

Vi har även varit på en inspirationsresa till IKEA i Linköping, och kom hem med en ny sängstomme :-)



















Rottingsängen Melbu från Ikea

Sängen var på kampanj, 1500 kr i stället för 2500, och det var sista dagen för det priset när vi var där. Jag har sett den där sängen flera gånger och inte riktigt kunnat bestämma mig för om jag gillar den eller inte. Men nu bestämde jag mig mycket snabbt för att gilla den och den passar in i vårt naturtema som vi försöker föra in i sovrummet och badrummet.
Det rådde dock skilda meningar om i vilken höjd vi skulle välja att placera själva madrassen. Jag vill sova högt, för då blir det liksom lättare att ta sig upp ur sängen, om man bara kan sätta sig på kanten och kliva upp, men D vill sova så lågt som möjligt, vilket innebär att man får ta i från tårna när man kliver upp. Som byggare bestämde jag att fästa skenorna i högsta läget, men det fick jag ångra sen. Det såg faktiskt inte klokt ut när alla madrasser och madrasskydd och liknande var på plats. Det såg ut som om vi skulle sova på en gigantisk smörgåstårta! Så jag fick ge med mig, göra om och göra rätt... men det först i dag när min grinighet lämnat mig ;-)

2 kommentarer: